Sysmex Nederland
Menu

50 jaar Sysmex deel 2: Nederland en België hand in hand

Posted by Sysmex Netherlands & Belgium on 10/2018

Onlangs werd 50 jaar Sysmex deel 1  gepubliceerd. Tijd voor het vervolg, deel 2. Jan-Willem Schipper (CEO) vertelt ons over de grote doorbraak en het jaar van de XN-series. Ook waarom financiële prikkels belangrijk zijn in de ontwikkeling van een technologie en het belang van customer support in deze sector. En we hebben hem natuurlijk gevraagd naar zijn meest memorabele momenten. In 2018 viert Sysmex zijn 50e verjaardag, een heel bijzonder moment. Tijd om even stil te staan en terug te kijken naar de afgelopen vijf decennia.

De grote doorbraak

"De 'XE-5000' was de grote doorbraak op het gebied van hematologie in 2001. Vanaf dat moment is het aantal gebruikers heel snel toegenomen. Het is een betrouwbaar instrument en het is snel en uniek door de integratiemogelijkheden. Nu vinden we het normaal dat we apparaten aan elkaar koppelen. De XN-9000 staat bijvoorbeeld op heel veel plaatsen, maar ik weet nog wel dat in de jaren '90 iedereen het belachelijk vond om zo'n groot ding in je labo te zetten. We stonden eens op een beurs in Utrecht met zo'n grote straat (HST) en iedereen stond meewarig zijn hoofd te schudden. Ze vonden het te groot en niet geschikt voor Nederland."

De impact van Customer support en Sysmex Academy

"De systemen alleen zijn niet de enige reden van het succes. Belangrijker is onze service en support. Dat is eigenlijk altijd zo geweest, het niveau is in de loop der jaren alleen maar gestegen. Vroeger was het voornamelijk ad hoc, tegenwoordig is het meer georganiseerd. Er zijn checklists, reguleringen (CE-IVD-R), updates en ga zo maar door. Ik zou het niet alleen service noemen, maar eerder support. Ik zie het als een geheel: we zorgen voor een systeem vanaf de allereerste besprekingen, de installatie tot aan het moment dat het instrument uit routine gaat. Daarvoor is een heel team nodig, waaronder applicatie-, technische-, logistieke- en IT-mensen. De IT is een goed voorbeeld van specifieke support die vroeger nog niet bestond."

"Er zijn weinig sectoren waarin je de mogelijkheid hebt om zoveel support aan je klanten te geven"

"Bij Sysmex willen we aan teams bouwen waarbij mensen op een eigen manier hun volledige potentieel kunnen benutten. Mensen zijn de sleutelfactor in een bedrijf. Het is belangrijk om onze mensen bij de klant betrokken te houden. Of het een industrieel of medisch product is, dat maakt niet uit. Ze moeten weten wat er bij de klant speelt. Er zijn weinig sectoren waarin je de mogelijkheid hebt om zoveel support aan je klanten te geven. Daarom hebben we de Sysmex Academy opgericht, inmiddels ontvangen we daar meer dan 700 bezoekers per jaar, een van de manieren om kennis op een goede manier aan onze gebruikers over te brengen. Dit doen we niet alleen om gebruikers aan ons te binden, want als dat je enige motief is moet je er niet eens aan beginnen, maar vooral voor de ontwikkeling van de sector, onze gebruikers en onze producten. Daarin moeten we onszelf blijven vernieuwen."

Deeltjesanalyse in de industrie en research

"Een ander mooi verhaal is onze Mastersizer 3000 van Malvern. De Malvern Panalytical productlijn levert een substantiële bijdrage aan de groei van Sysmex in Nederland en België. Binnen de Sysmex organisatie zijn we daar heel uniek in en dat houden we graag zo in de toekomst. De Mastersizer 3000 is een laserdiffractie deeltjesgrootte-analyser die deeltjes meet van 10 nanometer tot 3,5 millimeter. In de Benelux zijn we nummer één in de markt met deze applicaties."

Het jaar van de XN

"Ruim vijf jaar geleden was het zover: de succesvolle XE-series werd overtroffen door de XN-series. Tot op de dag van vandaag zijn dit de meest gebruikte hematologie analysers in laboratoria ter wereld. De XN-serie is uiterst compact, modulair, technologisch gezien hoogstaand en heeft bovenal een nog hogere MTBF (Mean Time Between Failure). Ook het wetenschappelijke aspect is on top bij de XN-series, en dat wordt ook nog voortdurend verbeterd."

Financiële prikkels in de urineanalyse

"Met urineanalyse (UF-series) zijn we voor het eerst gestart in België, maar dat had onder andere een financiële reden. Urine Sedimenten in België worden namelijk terugbetaald. Financiële prikkels zijn vaak belangrijk in het ontwikkelen van een technologie. De automatisering in het urinelab ontwikkelde zich in België daarom sneller dan in andere landen."

"Het urinelab is vaak het ondergeschoven kindje in laboratoria"

"Mensen werken niet graag in het urinelab. Toch is de automatisering daar veel later gekomen. In Nederland zijn er nog veel labs die urinesedimenten onder de microscoop beoordelen. Ook zijn er labs die geen urineflowcytometer hebben of digitale microscoop. In België zijn ze bijna allemaal wel geautomatiseerd, maar dat heeft dus een andere reden: de terugbetaling. De ontwikkeling is hetzelfde als in de hematologie. Vroeger deed je veel met de hand, in telkamers en onder de microscoop. Nu willen laboratoria graag standaardiseren, bewezen dezelfde uitslagen leveren. Het urinelab is vaak nog het ondergeschoven kindje in laboratoria, maar het heeft zich al meer ontwikkeld in de afgelopen jaren. Ik denk dat daar nog een hele slag te maken is en ik verwacht dat de nieuwe UN-series daar aan gaat bijdragen. Als we dan ook nog op dezelfde manier support geven als bij de hematologie dan ben ik er heilig van overtuigd dat dat de grote doorbraak wordt in de urinediagnostiek."

Wat zijn de meest memorabele momenten voor je geweest?

"Het was belangrijk dat we actief werden in België . Voor mij is het echt waardevol om een geïntegreerde Nederlandse/Belgische organisatie te hebben, veel bedrijven lukt het niet om dat te realiseren, misschien door de cultuurverschillen. We moeten er op blijven letten om dat niet als 'gewoon' te zien, maar we blijven daaraan werken. De reden dat het waardevol is, is dat je groter bent, en dus flexibeler. Het zou niet slim zijn om er twee organisatie op na te houden, want dan moet je alles dubbel doen. Zo kun je resources delen, word je dus efficiënter en kun je meer. Waarom zou een landgrens het verschil moeten zijn? Ik heb er altijd voor gevochten om dat in het zakelijk leven zo te zien. In het persoonlijke leven is het natuurlijk wel belangrijk. Iemand die in Limburg (België of Nederland!) woont heeft zijn eigen identiteit, maar dat wil niet zeggen dat zijn eigen identiteit in hetzelfde bedrijf verloren gaat. Een ander memorabel moment was dat we een onderdeel van Sysmex werden in 2009."

Mocht je carrière ooit aflopen, is er iets wat je graag zou nalaten?

"Ik hoop dat de cultuur, zoals die nu is, gehandhaafd zal blijven. Maar als ik er geen onderdeel meer van ben, heb ik daar niets meer over te zeggen. Misschien zijn de inzichten over 30 jaar wel heel anders. Het is eigenlijk niet mijn levensdoelstelling om iets na te laten. Ik vind het erg hoog gegrepen als je per se 'iets' wilt nalaten."

Waar gaat het heen in de diagnostiek?

"De trend is dat de nadruk op preventie gaat liggen, daarin zijn mensen geïnteresseerd. In hoeverre het ook echt geluk gaat brengen, dat kan ik moeilijk inschatten. Gezondheid is natuurlijk heel belangrijk, maar er zullen altijd nieuwe uitdagingen bijkomen. Hopelijk kunnen we zo onze maatschappij op een gezonde manier laten doorgroeien, eentje waarbij de exponentieel stijgende zorgkosten kunnen worden opgevangen. De meerwaarde van laboratoriumdiagnostiek zal daar zeker haar steentje aan bijdragen."

Heeft u een vraag over het interview of een andere vraag? Neem contact met ons op.

Copyright © Sysmex Europe SE. All rights reserved.