Sysmex Nederland
Menu

Laboratorium aan boord - Snelle en precieze POC-diagnose op volle zee

Posted by Sysmex Netherlands & Belgium on 04/2018

De schilderachtige Fjorden

van Noorwegen, de kleine vissersdorpjes van Sicilië, de pracht van de wolkenkrabbers van Dubai – wie vakantie op een cruiseschip viert, hoopt op momenten die onvergetelijk zijn. Ziektes horen daar niet bij. Ingo Butt en zijn vrouw zijn al drie jaar onderweg met de TUI-vloot, maar niet als passagiers. Deze opgeleide verplegers behandelen die kleine en grote gezondheidsproblemen die de fantastische ervaringen van de ongeveer 2.500 passagiers en 1.000 bemanningsleden op het TUI-cruiseschip "Mein Schiff 5" zouden kunnen bederven. Sinds de kinderen van het echtpaar het huis uit zijn, smachtten ze naar nieuwe uitdagingen. Na de internationale hulp in Afrika vonden beiden hun juiste plek in het werken op zee. "Voor het werken op een medische hulppost van een cruiseschip is het hebben van veel ervaring belangrijk", aldus Ingo Butt. Meestal slaagt het echtpaar erin om samen op de wereldzeeën onderweg te kunnen zijn. "Het TUI-organisatieteam in Hamburg let goed daarop", aldus Butt lovend. Sinds de zomer van 2016 werken ze op het nieuwste schip van de TUI-vloot, dat gedurende de wintermaanden tussen de Middellandse Zee en het Caribisch Gebied cruist. Met een lengte van 295 meter, een breedte van 36 meter en 15 verdiepingen biedt "Mein Schiff 5" zijn passagiers restaurants, exposities en theater, discotheken, swimmingpools en fitnessruimtes. Moderne cruiseschepen zijn standaard uitgerust met medische hulpposten, reeds vanaf 100 passagiers en reizen van langer dan die dagen stelt het Verdrag betreffende maritieme arbeid een arts aan boord verplicht. "Mein Schiff 5” is behalve een veldhospitaal met wacht- en behandelkamer uitgerust met meerdere patiëntenkamers, een apotheek, een röntgen- en ultrasoonkamer alsmede een intensive care en een laboratorium. Als lid van het team met twee verpleegsters en twee artsen behandelt Ingo Butt in ploegendiensten niet alleen verkoudheden en darmstoornissen, maar ook botbreuken, snijwonden of hartinfarcten. Wat niet door de hulppost kan worden opgevangen, moet aan wal worden behandeld.

"Zonder POC-apparaat zouden wij heel veel vaker met vermoedens moeten werken en meer op de klinische diagnostiek moeten vertrouwen"
Ingo Butt, verpleger op "Mein Schiff 5"

Tussen het Caribisch Gebied en Madeira liggen vijf dagen volle zee. Daarvoor moet een cruiseschip voorzieningen voor medische noodgevallen aan boord hebben. POC-apparatuur biedt met snelle en nauwkeurige diagnoses de zieke patiënten de hulp die ze nodig hebben.

Daarvoor wordt de patiënt naar de dichtstbijzijnde haven vervoerd – desnoods vaart het schip,
als het net gedurende meerdere dagen op volle zee is, daarvoor ook sneller – of een helikopter haalt de betreffende patiënt op, voor zover het schip bereikbaar is. "Maar dat komt uiterst zelden voor", aldus Ingo Butt geruststellend. Voor betere en eenvoudigere diagnoses is de hulppost bovendien
uitgerust met POC-apparatuur van Hitado. We hebben Ingo Butt gevraagd hoe het POC-laboratorium het dagelijkse werk gemakkelijker voor hem maakt: Hoeveel patiënten behandelt u gemiddeld dagelijks? Dat verschilt, maar gemiddeld zijn het ongeveer 30-40 personen per dag. Onze praktijk is beschikbaar voor
iedereen, zowel voor bemanningsleden als voor gasten. Lijden veel bezoekers onderweg
op zee aan zeeziekte? De nieuwe schepen zijn heel groot en stabiel, daarom zijn zeezieke patiënten zeer zeldzaam. Met welke klachten komen patiënten dan wel bij u?

Wij behandelen met name seizoensgebonden ziektes, bijvoorbeeld een griepgolf, die door bezoekers aan boord worden gebracht en zich snel verspreiden, omdat er uiteraard veel mensen dicht bij elkaar zijn. Verder gaat het vaak om alledaagse dingen zoals kleinere verwondingen of lichtere aandoeningen.

Hoe zouden patiënten worden behandeld als u geen POC-laboratorium aan boord zou hebben?
Dan zouden wij heel veel vaker met vermoedens moeten werken en meer op de klinische diagnostiek moeten vertrouwen. Of wij zouden in elke haven de bezoekers aan wal naar de dokter moeten sturen. Dat is niet praktisch, omdat wij deels meerdere dagen achter elkaar continu op zee zijn. Daarom moeten wij aan boord van een schip alles kunnen doen en zijn wij dus erg blij met het POC-laboratorium.

Hoe verliep de instructie en kunnen de verplegers en verpleegsters goed met de apparatuur uit de voeten?
De instructie verliep zeer goed. De apparatuur is gebruikersvriendelijk en maakt zuiver werken mogelijk. Daarom zijn er hier geen klachten. En als het apparaat iets anders vindt dan wij, heeft het apparaat meestal gelijk.

Welke verwachtingen had u van tevoren van de pocH-100i en de Piccolo Xpress®? Zijn uw verwachtingen uitgekomen?
Ik had helemaal geen verwachtingen, omdat ik de systemen nog niet kende. Ze werden door de verantwoordelijke afdeling aan wal besteld. Voor ons is het heel mooi, snel en zuiver werken en dat bevalt ons zeer.

Copyright © Sysmex Europe SE. All rights reserved.